Top 10 Kapal Paling Berhantu

Hantu kapal, atau kapal hantu,  sebahagian besar dari pengetahuan kelautan yang telah diwariskan oleh pelaut dan nelayan sepanjang tahun. Kapal tersebut dikatakan penampakan spektral yang terwujud di cakrawala sebelum segera menghilang, dan mereka dipercayai tanda perkara buruk yang akan datang. Istilah ini juga digunakan untuk menggambarkan kapal ditinggalkan yang ditemui terapung tanpa awak awak atau penumpang, sering dalam keadaan menakutkan dan misteri.  Berikut  adalah sepuluh kapal hantu yang paling terkenal yang terus mencetuskan spekulasi dan misteri di dunia laut.

10. The Caleuche
Salah satu legenda paling terkenal dari mitologi Chilota Chile selatan menggambarkan Caleuche, sebuah kapal hantu yang muncul setiap malam di dekat pulau Chiloe. Menurut legenda setempat, adalah kapal jenis paparan sedar adalah bahawa air di sekitar wilayah tersebut, membawa bersamanya semangat semua orang yang telah tenggelam di laut. Ketika melihat, yang Caleuche dikatakan sangat cantik dan cerah, dan selalu disertai oleh bunyi muzik parti dan orang-orang tertawa. Setelah muncul untuk beberapa ketika, kapal itu kemudian berkata kepada menghilang atau menenggelamkan diri dalam air. Menurut mitos Chilota, roh dari tenggelam diseru untuk kapal oleh Chilota Sirena, yang Pincoya, dan Picoy, tiga Chilota roh air “” yang menyerupai puteri duyung. Setelah naik kapal hantu, yang tenggelam dikatakan dapat meneruskan kehidupan mereka seperti sebelum mereka mati.
9. The SS Valencia
The Valencia SS kapal kapal yang tenggelam di lepas pantai Vancouver, British Columbia pada tahun 1906. Kapal itu telah mengalami cuaca buruk berdekatan Cape Mendocino, dan setelah hanyut saja, menghentam terumbu dan mula mengambil air. Para kru dengan cepat mulai menurunkan penyelamat memegang 108 penumpang kapal ke dalam air, tapi beberapa ini terbalik, dan satu sahaja menghilang. The Valencia akhirnya tenggelam, dan hanya 37 daripada 180 orang di kapal selamat. Lima bulan kemudian, nelayan mengaku telah menemukan sebuah rakit kehidupan dengan 8 tengkorak di dalam sebuah gua berdekatan. cari dilancarkan, tapi menemukan apa-apa. Terima kasih untuk menamatkan dramatik nya, Valencia akhirnya menjadi sumber pelbagai kisah kapal hantu. Pelaut sering mendakwa mereka boleh melihat hantu dari kapal melayang dekat karang di Pachena Point, dan sampai hari ini kapal adalah sumber teori liar sering dan penampakan kapal hantu. Dalam twist aneh, 27 tahun selepas tenggelamnya Valencia, salah satu rakit hidupnya dijumpai terapung di Sound Barkley damai di sisinya. The “hantu rakit” dikatakan dalam keadaan yang luar biasa, dan bahkan sebahagian besar masih memiliki lapisan cat aslinya.
8. Medan Ourang
Kisah Medan Ourang bermula pada tahun 1947, ketika dua kapal Amerika menerima panggilan marabahaya saat menavigasi Selat Melaka, lepas pantai Malaysia. Penelepon itu mengenalpasti dirinya sebagai ahli awak Ourang Medan, sebuah kapal Belanda, dan seharusnya mendakwa bahawa kapten kapal dan awak semua mati atau sekarat. Mesej yang menjadi campur aduk dan aneh sebelum trailing off dan berakhir dengan kata-kata: “aku mati” Kapal-kapal. Cepat bergegas ke tempat kejadian untuk membantu. Ketika mereka tiba, mereka mendapati bahawa Medan Ourang tidak mengalami kerosakan, tetapi bahawa awak-bahkan seluruh kapal-anjing telah mati, tubuh mereka dan wajah ketakutan terkunci dalam pose dan ekspresi, dan banyak menunjuk pada sesuatu yang tidak ada di sana. Sebelum penolong boleh menyiasat lebih lanjut, kapal misteri terbakar, dan mereka harus mengungsi. Segera setelah itu, Medan Ourang dikatakan telah meletup dan kemudian tenggelam. Sedangkan butiran dan kebenaran keseluruhan cerita Ourang Medan masih banyak diperdebatkan, ada beberapa teori yang dicadangkan mengenai apa yang mungkin telah menyebabkan kematian para kru. Yang paling popular ini adalah bahawa kapal itu secara haram mengangkut nitrogliserin atau beberapa jenis agen saraf haram, yang tidak benar dijanjikan dan meresap ke udara. Lain-lain, sementara itu, telah menyatakan kapal itu korban serangan UFO atau beberapa jenis acara lain paranormal.
7. Carroll A. Deering
Mungkin kapal hantu yang paling terkenal dari pantai Timur adalah Carroll A. Deering, sebuah gelas besar yang terdampar di dekat Cape Hatteras, North Carolina tahun 1921. Kapal itu baru saja kembali dari perjalanan komersial untuk mengangkut batubara di Amerika Selatan, dan terakhir kali terlihat di selatan Hatteras oleh kapal suar berdekatan Cape Lookout. Ini terdampar di Shoals Diamond terkenal, sebuah wilayah yang terkenal untuk menyebabkan bangkai kapal, dan duduk di sana selama beberapa hari sebelum bantuan mampu mencapainya. Ketika mereka tiba, Coast Guard mendapati bahawa kapal itu sepenuhnya ditinggalkan. Peralatan navigation dan buku nota hilang, sebagai adalah dua penyelamat, namun dinyatakan tidak ada tanda-tanda apapun dari permainan kotor. Penyelidikan besar-besaran oleh kerajaan AS diikuti, yang mendapati bahawa beberapa kapal lain telah hilang secara misteri sekitar waktu yang sama. Beberapa teori diajukan akhirnya, yang paling popular adalah bahawa kapal itu menjadi korban lanun laut atau rumrunners. Lain menyarankan bahawa pemberontakan mungkin telah menyebabkan, sebagai pasangan pertama adalah Deering dikenali menanggung kebencian terhadap nya Kapten, tetapi tidak ada bukti bahkan telah menemui. Misteri kapal hantu sekitar telah mendorong spekulasi liar, dan banyak yang berpendapat bahawa kegiatan paranormal mungkin telah bertanggung jawab, mengutip bahagian kapal melalui segitiga Bermuda terkenal sebagai bukti bahawa beberapa jenis fenomena dunia lain mungkin untuk disalahkan.
6. The Baychimo
Salah satu kes yang paling menakjubkan dari sebuah keprihatinan kapal hantu nyata kehidupan Baychimo, sebuah kapal kargo yang ditinggalkan dan meninggalkan melayang laut berhampiran Alaska selama hampir empat puluh. Kapal itu dimiliki oleh Hudson Bay Company, dan dilancarkan pada awal 1920-an dan digunakan untuk perdagangan bulu dan mantel bulu dengan Inuit di Kanada utara. Tapi pada tahun 1931, Baychimo menjadi terperangkap dalam ais pak berhampiran Alaska, dan setelah banyak usaha untuk memecahkannya tidak, awaknya akhirnya diterbangkan keluar dari kawasan tersebut untuk keselamatan. Setelah badai salju berat, kapal berjaya membebaskan diri daripada ais, tapi rosak berat dan ditinggalkan oleh Hudson Bay Company, yang diandaikan itu tidak akan berlangsung musim sejuk. Herannya, yang Baychimo ditapis untuk tetap bertahan, dan untuk 38 tahun ke depan, itu tetap terapung di perairan Alaska. Kapal itu menjadi sesuatu dari sebuah legenda tempatan, dan sering terlihat tanpa tujuan mengambang berhampiran pakej es beku oleh Eskimo dan kapal lain. Saat itu naik beberapa kali, tapi keadaan cuaca selalu menyelamatkan hampir tidak mungkin. The Baychimo terkini terlihat pada tahun 1969, lagi beku di es dari Alaska, tetapi sejak itu menghilang. Kapal dipercayai telah tenggelam pada tahun-tahun, tetapi baru-baru ini beberapa ekspedisi telah dilancarkan dalam mencari kapal hantu sekarang hampir 80 tahun.
5. The Octavius
Walaupun sekarang dianggap legenda lebih dari apa pun, kisah Octavius tetap salah satu yang paling terkenal dari semua cerita hantu kapal. kisah ini berawal 1775, apabila dikatakan bahawa sebuah kapal penangkapan ikan paus yang disebut Herald tersandung di Octavius mengambang tanpa tujuan di lepas pantai Greenland. Awak kapal Herald naik Octavius, di mana mereka telah menemui jenazah para awak dan penumpang semua solid beku oleh dingin arktik. Yang paling menonjol, para kru termasuk kapten kapal masih duduk di mejanya, di tengah-tengah menyelesaikan sebuah entri log dari 1762, yang bermaksud terapung Octavius telah selama 13 tahun. Menurut legenda, ia akhirnya mendapati bahawa sang kapten sudah taruhan pada membuat cepat kembali ke Inggeris dari Timur melalui Northwest Passage, tetapi bahawa kapal telah menjadi terjebak dalam es. Jika benar, ini akan bererti telah selesai bahagian Octavius kepada Atlantik sebagai hantu kapal, awak dan kapten lama meninggal dari pendedahan terhadap unsur-unsur.
4. The Joyita
The Joyita adalah perahu nelayan dan piagam yang ditemui ditinggalkan di Pasifik Selatan pada tahun 1955. Kapal itu, bersama-sama dengan 25 syarikat penumpang dan awak pesawat, dalam perjalanan ke Kepulauan Tokelau ketika sesuatu terjadi, dan tidak sampai jam kemudian bahawa Joyita dilaporkan jatuh tempo dan upaya penyelamatan dilancarkan. Cari hawa besar-besaran dilakukan, tapi gagal untuk mencari kapal yang hilang, dan tidak sampai lima minggu kemudian bahawa kapal dagang tersandung pada Joyita melayang sekitar 600 batu dari pusat asalnya. Tidak ada tanda-tanda salah satu penumpang, kru, kargo, atau rakit kehidupan, dan kapal itu rosak teruk dan cukup daftar ke satu sisi. pemeriksaan lebih lanjut oleh pihak berkuasa mendapati bahawa radio kapal adalah ditetapkan untuk isyarat marabahaya universal, dan pencarian di dek mencari tas doktor dan perban beberapa berdarah. Tidak ada dari kru atau penumpang yang pernah terlihat lagi, dan misteri dari apa yang berlaku belum pernah terungkap. Teori yang paling popular adalah yang membunuh bajak laut penumpang dan melemparkan tubuh mereka ke laut, tapi tuntutan lain telah memasukkan segala sesuatu dari pemberontakan dan penculikan untuk penipuan insurans.
3. Wanita itu Lovibond
Inggeris mempunyai tradisi panjang legenda tentang kapal hantu, dan dari jumlah ini yang Lovibond Lady mungkin yang paling terkenal. Seperti ceritanya, kapten Lovibond Lady, Simon Peel, baru saja menikah, dan memutuskan untuk naik kapal keluar di kapal pesiar untuk merayakannya. Dia membawa pengantin barunya bersama-akan terhadap keyakinan lama bahawa pekerjaan di laut dengan membawa seorang wanita di papan perahu adalah kemenangan-buruk dan belayar pada 13 Februari 1748. Sayangnya untuk Peel, pasangan pertamanya adalah juga jatuh cinta dengan isteri barunya, dan setelah menonton perayaan, orang itu menjadi kewalahan karena marah dan cemburu dan sengaja mengarahkan perahu ke Sands Goodwind mematikan, sebuah bar terkenal pasir untuk menyebabkan kemalangan kapal. The Lovibond Lady tenggelam, membunuh semua orang tewas. Sebagai legenda berjalan, sejak kemalangan Lady Lovibond dapat dilihat belayar di perairan sekitar Kent setiap 50 tahun. Itu terlihat pada tahun 1798 oleh seorang kapten kapal sedikit berbeza, serta pada tahun 1848, dan 1898 ketika itu seharusnya tampak begitu nyata bahawa beberapa kapal, berfikir itu sebuah kapal dalam marabahaya, sebenarnya dihantar rakit kehidupan untuk membantu. The Lovibond Lady kembali terlihat pada tahun 1948, dan sementara tidak ada penampakan disahkan pada ulang tahun yang paling terakhir di tahun 1998, terus menjadi salah satu kapal hantu yang paling terkenal legenda di Eropah.
2. Mary Celeste

Tidak diragukan lagi yang paling terkenal dari semua kapal hantu kehidupan nyata, Mary Celeste adalah kapal dagang yang dijumpai terlantar dan terombang-ambing di Lautan Atlantik pada tahun 1872. Kapal itu dalam keadaan layak laut, dengan seluruh layar masih berdiri dan penuh kedai makanan di dalam Palka kargo, tetapi bot hidupnya, buku log kapten dan, yang lebih penting, semua kru, menghilang secara misterius. Tidak ada tanda-tanda perjuangan, dan barang-barang peribadi dari kru dan kargo lebih daripada 1,500 barel alkohol tidak disentuh, tampaknya mengesampingkan rampasan sebagai penjelasan yang mungkin. Pada tahun-tahun dari penemuan aneh ini, beberapa teori telah dicadangkan mengenai kemungkinan nasib kru Mary Celeste. Ini termasuk bahawa orang tewas dibunuh oleh puting beliung, bahawa kru memberontak, atau bahkan makan tepung yang tercemar dengan cendawan membawa semua penumpang untuk berhalusinasi dan gila. Teori yang paling mungkin kekal bahawa badai atau beberapa jenis masalah teknikal memimpin sebelum waktunya meninggalkan kru untuk kapal dalam sekoci, dan bahawa mereka kemudian meninggal dunia di laut. Namun, misteri seputar Mary Celeste telah menyebabkan banyak spekulasi liar, dan lain-lain telah dicadangkan bermula daripada hantu ke monster laut dan penculikan asing sebagai penjelasan yang mungkin.
1. The Flying Dutchman
Dalam cerita rakyat maritim, tidak ada kapal hantu yang lebih terkenal dari Flying Dutchman, yang telah mengilhami banyak lukisan, cerita seram, filem, dan bahkan sebuah opera. Kapal pertama kali disebutkan pada akhir 1700-an dalam pelayaran George Voyage buku Barrington ke Botany Bay, dan sejak itu legenda yang terus tumbuh, berkat berbagai penampakan itu oleh nelayan dan pelaut. Sebagai cerita pergi, Flying Dutchman adalah kapal keluar dari Amsterdam yang dikapteni oleh seorang lelaki bernama Van der decken. Kapal itu membuat jalan ke Hindia Timur ketika ditemui cuaca yang berbahaya di berhampiran Tanjung Harapan. Bertekad untuk membuat persimpangan, Van der decken dipercayai menjadi gila, membunuh pasangan yang pertama, dan berjanji bahawa dia akan menyeberangi Cape, “bahkan jika Tuhan akan membiarkan aku belayar ke hari kiamat” Walaupun usaha-usaha yang terbaik!, Kapal tenggelam di badai, dan sebagai legenda berjalan, Van der decken, dan kapal hantu sekarang dikutuk untuk belayar lautan untuk selama-lamanya. Untuk hari ini, Flying Dutchman terus menjadi salah satu yang paling terlihat dari semua kapal hantu, dan orang-orang dari nelayan laut ke Prince of Welsh mempunyai semua mendakwa telah melihatnya membuat-nya tidak pernah berakhir perjalanan melintasi samudera

No comments:

Post a Comment